Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2011

ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΗΜΕΙΟΓΡΑΦΙΑ

                                             ΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
  Το πρώτο βήμα μουσικής σημειογραφίας του μεσαίωνα ήταν τα νεύματα.Τα νεύματα είναι σημάδια μουσικής γραφής,που δείχνουν την πορεία της φωνής,τα οποία είναι ήδη σε κοινή χρήση από τον 9ο αιώνα.Σε ένα μεταγενέστερο  στάδιο εξέλιξης της νευματικής σημειογραφίας τα νεύματα δε γράφονταν ελεύθερα πάνω στην επιφάνεια γραφής, αλλά σε συσχετισμό με μία ή δύο γραμμές,που παρίσταναν συγκεκριμένους φθόγγους,των οποίων το όνομα επισημαινόταν με αντίστοιχο γράμμα,που έμπαινε στην αρχή της γραμμής.Το σύστημα αυτό αποδίδεται στον Guido d'Arezzo.Με την τοποθέτηση των νευμάτων πάνω ή ανάμεσα σε γραμμές έγινε δυνατή η ακριβής απόδοση των διαστημάτων.Αυτός ο τελευταίος τύπος σημειογραφίας ονομάζεται διαστηματική σημειογραφία και όταν αρχίζει να επικρατεί καθιερώνεται παράλληλα και η γαλλική παραλλαγή των νευμάτων,η οποία χαρακτηριζόταν από τετράγωνα φθογγόσημα.



                                   ΜΕΤΡΙΚΗ ΣΗΜΕΙΟΓΡΑΦΙΑ  (13ος αιώνας-1600)
  Ο πρώτος θεωρητικός και εφευρέτης της θεωρείται ο Franco von Koln, ο οποίος έγραψε μια θεωρητική πραγματεία για την παραπάνω σημειογραφία γνωστή με το όνομα "Ars cantus mensurabilis" το 1280.
  Μαύρη μετρική: μαύρες νότες
  Άσπρη μετρική: οι ίδιες νότες γράφονται ως περιγράμματα (15ος-16ος αιώνας)
  Κύρια μονάδα η brevis/ χρόνος μέτρησης/χτύπος/tempus 
  Διάρκεια: ο ελάχιστος χρόνος που απαιτείται για να τραγουδηθεί μια νότα που φέρνει μια συλλαβή.




ΜΕΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

  Πρόκειται για επέκταση της μετρικής σημειογραφίας του Franco von Koln που επικράτησε την εποχή της Ars Antiqua (μέσα 13ου-αρχές 14ου).   

Πηγή : Ιστορία της μουσικής Τόμος Α (από την αρχαιότητα ως την εποχή Μπαρόκ)                           Μαρία  Α.Καραγιάννη ,Κοζάνη 1997

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου