Θα φαινόταν εκ πρώτης όψεως, ότι δεν υπάρχει μια φανερή σύνδεση
μεταξύ τέχνης και μαθηματικών κι αυτό γιατί φαινομενικά και τα δύο
βασίζονται σε διαφορετικά μοντέλα σκέψης.
Η γεωμετρική γνώση όμως συνέλαβε αποφασιστικά ως θεωρητικό
όργανο στις εικαστικές τέχνης. Η τέχνη πάλι αφομοιώνει στοιχεία τα
οποία πήρε τόσο από τον υλικό όσο και από τον αφηρημένο κόσμο της
επιστήμης.
Η άμεση αυτή σχέση των μαθηματικών με τις τέχνες καταγράφεται ήδη
από τα πολύ παλιά χρόνια. Ακόμα και από την παλαιολιθική εποχή όπου
ο άνθρωπος χρησιμοποιούσε μια ενστικτώδη γεωμετρική γνώση για την
κατασκευή των εργαλείων. Οι απεικονίσεις της εποχής εκείνης των
καθημερινών αντικειμένων απεικονίζονται σε φυσικό μέγεθος. Το
γεωμετρικό τους ένστικτο οδηγεί τον πρωτόγονο καλλιτέχνη στην
απεικόνιση του τρισδιάστατου χώρου.
Η τέχνη των Αιγυπτίων για παράδειγμα είναι εμποτισμένη με
απρόσωπη ανθρώπινη μορφή και στην απεικόνιση της φύσης
χρησιμοποιώντας τον όγκο και την κίνηση.
Οι Έλληνες είχαν συνειδητοποιήσει ότι χωρίς το θεωρητικό όργανο την
γεωμετρία, δε θα μπορούσαν να προχωρήσουν βαθιά στην τέχνη.
Πολλοί μελετητές της ιστορίας της τέχνης έχουν σημειώσει ότι οι δύο
μεγάλες επαναστάσεις στην τέχνη, της Αναγέννησης και της Μοντέρνας
τέχνης, έχουν γίνει από καλλιτέχνες που σκέφτονταν νέες γεωμετρίες:
την προοπτική γεωμετρία για την Αναγέννηση και την μη Ευκλείδεια και
πολυδιάστατη γεωμετρία για την Μοντέρνα τέχνη.
Οι καλλιτέχνες του 1300, 1400 και 1500 είχαν στρέψει το βλέμμα τους
προς τον Ευκλείδη μετά που το σύγγραμμα του ήρθε μεταφρασμένο στα
αραβικά από την Ισπανία, στην Τοσκάνη. Μερικοί καλλιτέχνες της
αναγέννησης όπως ο Fillippo Brunelleschi, o Leon Baptista Alberti για
παράδειγμα έγραψαν για προοπτική γεωμετρία η οποία φυσικά
προέρχεται από την κλασσική γεωμετρία. Ο Gerard Desarge (1501—1661)
μηχανικός και αρχιτέκτων που συνέβαλε στην εξέλιξη της προβολικής
γεωμετρίας. Ο υπέρτατος άνθρωπος της Αναγέννησης όμως θεωρείται ο
Leonardo Da Vinci (1452‐1519).Μαθηματικός, φιλόσοφος, αρχιτέκτονας,
μηχανολόγος, ζωγράφος, γλύπτης, επιστήμονας, μουσικός ,εφευρέτης. Ο
Leonardo Da Vinci ήταν της ίδιας εποχής με τον Κοπέρνικο και
προκάτοχος του Γαλιλαίου. Στη συνέχεια έρχονται ο Kepler o Descartes o
Fermat, o Pascal. Tο πρόβλημα στη γεωμετρία που απασχόλησε τον
Leonardo ήταν ο τετραγωνισμός του κύκλου.
Η επιρροή της μη Ευκλείδειας και πολυδιάστατης γεωμετρίας οδήγησε
στη γέννηση της μοντέρνας τέχνης. Αυτές οι γεωμετρίες και όχι η θεωρία
της σχετικότητας ήταν η κύρια επιστημονική επιρροή στη μοντέρνα
4
τέχνη. Το έργο του Dali «Η σταύρωση» (Corpus Hypercubicus)
χρησιμοποιεί ένα ξεδιπλωμένο υπερκύβο
ΡΑΦΑΣ ,ΚΛΕΟ ,ΜΑΡΑΚΙ,ΝΤΙΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου